Nemzeti Tankönyv Szerkesztőségi Bizottság és a Sztereotípia Bizottság 2015
Statement:
A Nemzeti Tankönyv együttműködésen alapuló művészeti projekt, amely a nemzeti identitás kérdését értelmezi újra a kritikai pedagógia segítségével.
A külföldi középiskolai tankönyveket tartalmazó archívum 2009. óta épül, a releváns részek pedig középiskolások és történelemtanáraik segítségével rendszeres workshopokon kerülnek feldolgozásra. A projekt oktatási célja a kritikai gondolkodás és reflexiós képesség fejlesztése a történelmi emlékezet nemzetenként eltérő, és gyakran egymásnak ellentmondó narratíváinak összehasonlításával. A projektben résztvevő diákok magyarokról szóló sztereotípiákat gyűjtenek külföldi ismerőseiktől, amelyeket művészeti produktumok (rajzok, plakátok, makettek) formájában vizualizálnak és mutatnak be a kiállítással záruló workshopokon.
A projekt része egy szimbolikus értékű műtárgy, a "Nemzeti Tankönyv" című kollázskönyv, amely a külföldi tankönyvekből kivágott releváns szöveg- és képanyaggal, időrendben mutatja be a magyar történelem eseményeit.
A többéves munka zárásaként készülni fog egy funkcionális honlap is, amely kereshető formában magyar és angol nyelven tartalmazza a kollázskönyv teljes anyagát, valamint a workshopok dokumentációját.


NTK közösségi éstámogatói oldala
:
Nemzeti Tankönyv és az index-link közreműködésében megvalósult sztereótípia gyűjtés a Sziget fesztiválon.
2016/08/13-16 Sziget fesztivál Budapest, Hajógyári-sziget
Diákokkal végeztünk egy kérdőíves felmérést, milyen sztereótipiákat ismernek a külföldről érkezett közönség Magyarországról a magyarokról.
A válaszokból egy vállogatás jelent meg 2016 szeptemberében az index-link kiadványban Menesi Attila szerkesztésében.
 
 
 

 

 
 



 
"Nemzeti Tankönyv " IV. fázis 2015-05-18/05-23 Budapest IX. Pipa utca 4
workshop:2015. május 18-21
kiállítás 2015. május 22-2
9

A Nemzeti Tankönyv Bizottság újra egyhetes workshop-kiállítást szervezett. Középiskolás diákokkal és más érdeklődőkkel közösen építettük a faliújság formájába rendezett, Magyarországról és a magyarokról szóló sztereotípiák gyűjteményét.
Ennek tartalmi alapjául a résztvevők saját, külföldi ismerőseikből álló hálózatukon keresztül előzetesen beszerzett sztereotípiái szolgálnak.
Szintén a workhop-kiállítást megelőzően a diákok az együttműködő iskolákban a hozzáférhető külföldi tankönyvekkel és az azokban található magyarokra vonatkozó narratívákkal ismerkedtek meg szaktanár segítségével.
A 2009. óta fejlődő Nemzeti Tankönyv projekt egyik végeredménye a kollázskönyv lesz, amelyben kizárólag a külföldi, (a Magyarországon legelterjedtebb történelemkönyvben említett országokból származó) középiskolai tankönyvekből kivágott, a magyarokra és történelmükre vonatkozó szöveges és képi információk kerülnek időrendi sorrendbe szerkesztve, beragasztva.
A többéves munka zárásaként készülni fog egy honlap is, amely tartalmazza majd a kollázskönyv szerkesztett, magyarra fordított szövegét a forrásszövegekkel, képekkel az eredeti tankönyvekből és a workshopok dokumentációjából, mindenki számára elérhetően.


Együttműködő partnerek:
Független Képzőművészeti Műhelyek Ligája Alapítvány, Budapest I. Kerületi Szilágyi Erzsébet Gimnázium, Medence Csoport
OFF Biennale Budapest 2015

Nemzeti Tankönyv Szerkesztőségi Bizottság 2015:
Csernovszky Júlia (1992) Grafikus hallgató (MKE, képgrafika)
Kenéz Réka (1987) Kurátor (Szatyor galéria)
Keserue Zsolt (1968) Felelős szerkesztő, képzőművész (keserue.hu)
Kovács Renáta (1981) Történelem - latin szakos tanár (Szilágyi Erzsébet Gimnázium)
A projekt továbbra is szívesen fogad 1990 után kiadott, használt vagy új középiskolai történelem tankönyveket az alábbi országokból:

Ausztrália, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Ciprus, Chile, Dél-Afrikai Köztársaság, Dél-Korea, Dél-Szudán, Egyiptom, Eritrea, Észak-Korea, Észtország, Fülöp-szigetek, Görögország, Hollandia, Honduras, India, Írország, Izrael, Kambodzsa, Kamerun, Kanada, Kína, Laosz, Líbia, Litvánia, Luxemburg, Málta, Marokkó, Mexikó, Mongólia, Montenegró, Nagy Britannia, Nepál, Nicaragua, Norvégia, Portugália, Skócia, Spanyolország, Svájc, Svédország, Szomália, Togo, Új-Zéland, Vietnám



Sztereotípia Bizottság 2015:
Busch Tímea, Császár Linda, Diószeghy Dóra, Kirsch Dávid, Korsós Rebeka, László Juli, Nagy Gellért, Sófalvi Dániel, Szepesi Dániel, Szigeti Csaba, Szirmai Álmos, Záhonyi Bálint Levelező tagok: Török Alexandra, Kovács Levente, Ősz Veronika

Kirsch Dávid videója a workshopról

A Nemzeti Tankönyv IV. fázisának eddigi segítői:
Marta Abele, Albeker András Zsigmond, Inguna Andzane (Magyarország Litvániai Nagykövetsége),Katrine Bang-Achton (Dán Nagykövetség), Bakos Zsuzsanna, Bodó Zsuzsi, Fabini Bálint, Ferencz Zsófia, Fügei Bernadett, Ági Froschetczky, Gross András, Mariana Lima,Lipták-Pikó Judit, Müller Adrien, Marite Repele, Mariana Rosas, Poór Veronika, Saitos Rita, Masako Tahira, Ván Bálint, Valdis Klisans,

NTK Szereotípia Bizottságának kiállításának részlete 2015-05-21 Fotó: Ferencz Zsófia
Workshop 2015/05/18-21 Fotó: Ferencz Zsófia
NTK Szereotípia Bizottságának kiállításának részlete 2015-05-21

III. fázis 2014

workshop:2014. április 15-16. Szombathely, NYME
kiállítás: 2014. május 8. Pécs, M21 Galéria, "Privát Nacionalizmus" (kurátorok: Varga Rita, Pacsika Márton)

Ebben a fázisban egyetemistákkal dolgoztam együtt. A közös munka témája az emlékmű volt. Kiindulásul Vörösmarty Mihály Szózat című versének sorai: "A sírt, hol nemzet süllyed el, / Népek veszik körül" szolgáltak. A feladat során a diákok Magyarország disztópisztikus eltűnésének emléket állító maketteket készítettek a baráti hálózatukon keresztül begyűjtött Magyarországgal kapcsolatos sztereotipiák alapján.
Az így keletkezett gyűjteményt a korábbi II. fázis produktumaival együtt mutattam be Pécsett a Privát Nacionalizmus című nemzetközi kiállításon.



Támogatók:
Közelítés Művészeti Egyesület (Pécs),
Visegrad Fund, Culture 2007-13,
Független Képzőművészeti Tanszék,
Zakar István zakartist.com,
Szilágyi Erzsébet Gimnázium (Budapest)






























II. fázis 2012
2012. június 11-14. 16-20h
Labor Galéria, 1053, Budapest, Képíró utca 6.
www.labor.c3.hu


Nemzeti Tankönyv Bizottság
felelős szerkesztő: Keserue Zsolt
koordinátor: Csizek Petra
asszisztens: Kenéz Réka


Cikkek a projektről:

Linnea West:
http://contextandidentity.wordpress.com/2013/05/06/meeting-with-zsolt-keserue/
Kékesi Zoltán:
http://www.chimera-project.com/wp-content/uploads/M%C5%B1%C3%A9rt%C5%91_2012_szept_p7.pdf

videódokumentáció

A nemzeti tankönyv szerkesztősége négy napos nyitott műhelyt hozott létre a Labor Galériában.

A workshop ideje alatt Magyarország történelméről szóló, kizárólag külföldi középiskolai történelem tankönyvek szövegeiből, képeiből, ábráiból szerkesztett, kollázs technikával, egyetlen példányban készülő "Nemzeti Tankönyv" munkálatai folytak. A négy napos nyitott szerkesztőségi munka keretében a készülő mű munkafolyamatába, eddigi eredményeibe lehetett betekintést nyerni, továbbá tevékenyen részt venni a szerkesztési, fordítási, archiválási munkafolyamatokban, vagy akár a Magyarországról szóló sztereotípia gyűjtemény fejlesztésében.

A folyamatban levő Nemzeti Tankönyv című projekt egy montázs "kiadvány", melynek célja összegyűjteni a szomszédos és európai, továbbá a távolabbi országok közoktatásában használt történelem tankönyvekben található adatokat Magyarországról, annak kialakulásáról, történetéről. A számunkra vélhetőleg meglepő és egymásnak is ellentmondó, ám a nemzeti tankönyvbizottságok által lektorált és hitelesített történetek egy kiadványba gyűjtve egyszerre beszélnek a történelmi emlékezetről, sztereotípiákról és az objektivitás viszonylagosságáról. A projekt első bemutatója 2011 márciusában a Gallery by Night rendezvénysorozat keretében a Stúdió Galériában volt, ahol hat, főként a környező országok tankönyveiből készült gyűjtés eredménye került nyilvánosságra.

2012. június 11. és 14. között naponta 16 és 20 óra között a nyitott szerkesztőségi órákra várták az érdeklődőket, diákokat, önkénteseket a szervezők. Június 14-én, csütörtökön este 7 órától került megrendezésre a workshopot záró beszélgetés az alábbi meghívottakkal:

Böcskei Balázs szociológus
dr. Hantos István középiskolai tanár (Alternatív Közgazdasági Gimnázium)
Kovács Renáta középiskolai tanár (Szilágyi Erzsébet Gimnázium)
Dr. Ragó Anett pszichológus
Keserue Zsolt képzőművész
moderátor: Tamás Ferenc középiskolai tanár (Szilágyi Erzsébet Gimnázium)


A beszélgetés hanganyaga itt!


A projekt része volt a Tranzit.hu a"Artists at school" programjának. Az iskolai, másfél hónapos fakultációs történelem órákon tartott, workshop az ő közreműködésükkel valósulhatott meg, a Szilágyi Erzsébet Gimnáziumban.
Ezeken a foglalkozásokon a diákok kézbe kapták a külföldi történelem tankönyveket és azok fordításait, amelyek segítségével értelmezték a hazai történelem oktatástól eltérő narratívákat, más országok - a magyar történelem eseményeivel kapcsolatos - az ittenitől eltérő nézőpontjait.
A sztereótípia bizottság tagjai is az iskola 10-ik évfolyamos diákjaiból toborozódtak, akik saját külföldi ismeretségi hálózatukat felhasználva kutattak a magyarokról, Magyarországról szóló sztereotípiák után.
Kutatásaik eredményét a Labor galériában tartott 4 napos workshop alatt fogalmazták át vizuálisan és készítettek belőle kiállítást a helyszínen.

Sztereotípia Bizottság:
Balogh Zsuzsanna, Takáts Rebeka, Nógrádi Ágota, Dávid Zsuzsanna,Bodócs-Usher Ruby, Fekete Orsolya, Fazekas Fruzsina, Csóka Fanni, Kádár Dóra, Mihalik Nóra, Nagy Luca
(a budapesti Szilágyi Erzsébet Gimnázium diákjai)


a Nemzeti Tankönyv I-II. fázisának közreműködői / segítői:
Angel Judit, Aknai Katalin, Bajkó Judit, Baltazarova Zsuzsanna, Bán Miklós, Bartha Sándor, Bene Zsófia, Benkő Zsuzsanna, Bürger Nóra, Czirók András, Csatlós Judit, Cseryné Kislaki Éva, dr. Ramadan Dogan, Dennis Beviz, Döme Gábor, Gianmaria Eletto, Falvay Dávid, Aysa Gasanova, Gáspár Júlia, Gróf Ferenc, Guttman Barbara, Hegyi Dóra, Horváth Előd Benjámin, Jankó Eszter, Jerger Tímea, Jerovetz György,Kenéz Kitty, Khoór Lilla, Kojanitz László, Kollár Emilia, Kovács Nándor Erik, Kovács Renáta, Krámli Márta, Bettina Lehmann / Ivan Diklić, Ligosztájeva Annamária, Vesna Lomic, Lukács Viola, Molnár Geraldine, Vladimirova Milena, Serkédi Orsolya, Simon Vera, Snopek Márta, Dr. Wiltrud Steinacker, Szabó Réka, Szalai Borbála, Szamborovszkyné Nagy Ibolya, Tamás Ferenc, Vladimir US, Váradi-Sievers Ildikó, Zsuzsanna Varga Szegedi, Wágner Veronika, Savina Zwitter

Támogatók:
Nemzeti Kulturális Alap 2011, Fiatal Képzőművészek Stúdiója, Budapesti Lengyel Intézet, Finnagora, Gimnazija Bezigrad, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, Apáczai Csere János Könyvtár, Szilágyi Erzsébet Gimnázium Budapest, Espell Fordítás és Lokalizáció Zrt, Österreichische Schule Budapest

Együttműködő partner: Tranzit.hu

Dokumentációs Kiállítás a "Művészek az iskolában" projektről
Tranzit.hu
Budapest Király utca 102


Rádió interjú: Tilos Rádió, "Alkotás útja" 2012-07-05 21h-22h (Sugár János, Byron)

Idézetek külföldi történelem tankönyvekből:

"A magyarok fölötti győzelem: Minden feltétel rendelkezésre állt tehát ahhoz, hogy a király emlékezetes vereséget mérjen a magyarokra a Lech folyónál 955-ben. Ezzel pedig hozzájárult ahhoz, hogy nem csak Németországot, de egész Európát felszabadítsa a pusztító erejű portyázásoktól. Egy ilyen vereség után a magyarok felhagytak fosztogató szokásaikkal és alkalmazkodtak a letelepdett életmódhoz a magyar alföldön. Nem sokkal később királyuk Szent István (997-1038) elősegíti a kereszténység felvételét, és Magyarország az azt követő századokban az európai civilizáció előörsévé lesz a Kelet számára."
(AUGUSTO CAMERA RENA, Il medioevo)

"Magyarországon 1919. márciusában az igen csak rövid életű
Tanácsköztársaságé lett a hatalom. Kommunisták és szociáldemokraták irányították, akik államosították az ipari vállalatokat, és radikális mezőgazdasági változtatásokat hajtottak végre a nagybirtokosok kifosztásával. Augusztusban azonban a Tanácsköztársaságot román seregek és a belső ellenforradalom megdöntötte. Románia néhány határmenti területre tartott számot, az ellenforradalom élén pedig nagybányai Horty Miklós admirális állt, aki egészen 1944-ig egy autoriter és féldiktatórikus rendszer feje volt. Ebben az időszakban egyre nagyobb súllyal volt jelen a fasiszta, nacionalista Nyilaskeresztes Párt, mely erős kapcsolatot ápolt a fasiszta Olaszországgal és a náci Németországgal."
(F. DELLA PERUTA et al., Dall'Europa al mondo. 3. Il Novecento. Le Monnier)

"A dualista egyezmény megvalósult. 326 év után a magyar állam újra bekerül a történelembe, habsburg korona alatt. Az egyezménynek megfelelően a (dualista) birodalmat kettéosztották két egyenlő jogokkal rendelkező országra - Ausztria és Magyarország. Az 1868-ban hozott törvény egyesítette Magyarországot Erdéllyel, felszámolta a tartomány szabadságát és autonómiáját, elindítva az ott élő románok kényszerített elnemzetietlenítését. Egy másik törvény, amit ugyanabban az évben hoztak, kijelenti, hogy minden magyarországi állampolgár
együtt alkotja az "oszthatatlan magyar nemzetet", törvényesítve így az elmagyarosodás folyamatát. Az 1879-es Trefort-törvény előírja a magyar nyelv bevezetését minden iskolába, mint kötelező tantárgy. Más törvények beszüntették a nemzeti gyűléseket, betiltották a könyvek behozatalát Romániából. A románok hevesen tiltakoztak ezen intézkedések ellen."
(Istoria românilor: Epoca modernă - Román történelem: Modern kor, 131. oldal Moldáv Tk .)






















































































4 napos workshop, kiállítás és kerekasztal beszélgetés fotó: Dennis Michael Khieffer Beviz
I. fázis 2011
"Gallery by Night" Stúdió Galéria, Budapest 2011 (studio.c3.hu)
kurátor: Szalai Borbála
asszisztens: Molnar Geraldine


A projekt első nyílvános bemutatása egy estés kiállítás keretében a 2011-es GBN FLASHBULB MEMORY című sorozatának részeként. A kiállító hely egyik sarka volt kutató szobának berendezve ahol folyamatosan dolgoztam a kollázskönyvön.
I. fázis, 1 estés kiállítás "Gallery by Night" fotó: Szalai Bori